in Smart Mobility

Werkdruk is regelmatig in het nieuws. Er wordt dan vaak verwezen naar een nieuw onderzoek. Dergelijke onderzoeken zijn meestal gebaseerd op vragenlijsten, die door medewerkers ingevuld worden. Hoewel vragenlijsten een krachtig middel zijn, geloof ik dat een combinatie met werklastmetingen en stressmetingen een beter beeld oplevert. Deze combinatie passen we bij vhp human performance regelmatig toe bij verschillende soorten organisaties.

Balans

Werkdruk kun je zien als de balans tussen de hoeveelheid werk (de werklast) en de motivatie en betrokkenheid (onder invloed van sociale steun, autonomie en toekomstperspectief). Een hoge werklast hoeft daarmee niet te leiden tot te hoge werkdruk (en burn-out) als de motivatie en betrokkenheid maar voldoende hoog zijn. Veel van de factoren die van invloed zijn, kun je meten.

Werklast meten bij verschillende organisaties

Wij zijn ooit begonnen met het meten van werklast bij operationele 24/7 organisaties. Zo kun je bij de bediening van één of meer bruggen meten hoe vaak de bruggen worden bediend en hoe lang de bedieningen duren. Hiermee is de werklast van de bedienaren te bepalen. Daarnaast kun je stress meten, bijvoorbeeld via een meetband die de medewerker om de pols kan dragen. Inmiddels hebben we het meten van werklast zo goed onder de knie, dat we nu regelmatig werklast bij andere soorten organisaties in kaart brengen, zoals bij de pakketbezorging, maakindustrie en in de zorg. Regelmatig ook in combinatie met het meten van fysieke belasting.

Impact

Op basis van de metingen kun je vaststellen hoeveel mensen er nodig zijn, hoe vol hun werkdag is en hoe stressvol dat is. Vervolgens kun je deze metingen combineren met de resultaten van vragenlijsten of objectieve data of taaktijden. Er ontstaat dan een goed beeld van de werkdruk en de mogelijke oorzaken van te hoge of te lage werkdruk.

Te lage werkdruk

Overigens wordt in het nieuws vrijwel altijd de nadruk gelegd op hoge werkdruk. In operationele omgevingen kan lage werkdruk (verveling) een net zo groot risico opleveren. Als een brugbedienaar maar weinig te bedienen heeft, is het moeilijk om aandachtig te werken en is de kans op missers groter.

Meer weten?

Meer weten over het meten van werkdruk en het onderzoeken van de oorzaken? Neem contact op met Jorrit Jansen.