Smart Mobility

Nederland koploper Smart Mobility

Nederland heeft de ambitie om koploper te worden op het gebied van Smart Mobility. De komst van mobiel internet maakt het mogelijk dat voertuigen met elkaar communiceren. Omdat ze met elkaar verbonden zijn, kunnen ze coöperatief rijden. Mooie proeven op dat gebied vinden al plaats met truck platooning of in de Innovatiecentrale met het project Spookfiles A58. Door coöperatief te rijden, kunnen voertuigen op elkaar anticiperen, dichter op elkaar rijden, hun snelheid aanpassen en ga zo maar door. Hierdoor is er minder asfalt nodig en kunnen files worden voorkomen. Bovendien is het beter voor het milieu omdat de uitstoot omlaag gaat.

Coöperatief rijden kan al plaatsvinden wanneer wij als automobilist het advies van onze navigatie goed opvolgen. Als de verkeerscentrale en de serviceproviders (zoals TomTom) goed met elkaar samenwerken, krijg je een eenduidig en duidelijk advies. De matrixborden boven de weg geven dan precies dezelfde snelheid aan als je navigatie. Je kunt er dan op vertrouwen dat je een route-advies naar je bestemming krijgt met de minste vertraging.

Data, data, data

Voor goed advies is data nodig: je bestemming, je beoogde route, waar je bent, van welke plek je vertrekt, noem maar op. Deze data halen serviceproviders uit je navigatiesysteem of uit apps als Flitsmeister, TimesUp of ADAM. Dankzij deze technologieën hebben zij een prima beeld waar iedereen in héél Nederland rijdt. Verkeerscentrales hebben data uit camerabeelden en lussen in de weg van drukke wegen en knelpunten. Door deze data slim met elkaar te combineren en als verkeerscentrale goed samen te werken met serviceproviders, zijn automobilisten ‘beter geïnformeerd op weg’.

Leiders van verkeer

Een belangrijke rol is weggelegd voor de verkeersleiders en -deskundigen in de verkeerscentrale. Hun werk gaat de komende jaren enorm veranderen. Veel verkeersmanagement zal geautomatiseerd gaan plaatsvinden: routeadvies krijg je immers al van je navigatie. Wat betekent dat voor de rol van de verkeerscentrale en de mensen die daar werken? Hoe ziet de verkeerscentrale van de toekomst eruit? Krijg je alléén verkeersleiders die incidenten en calamiteiten afhandelen? Wat doet dat met hun werkdruk? Hebben verkeersleiders daar de juiste competenties voor? Hoeveel verkeersleiders en -centrales heb je straks eigenlijk nog nodig? Is het zinvol om ook andere taken als tunnelmanagement en brug- en sluisbediening slim te combineren? Of ook taken uit andere domeinen, zoals parkeerbeheer, stadstoezicht en crowd management? Krijgt de Smart City in de toekomst één geïntegreerde centrale waar allerlei publieke operationele monitoring- en managementtaken samengebracht worden? Is dat wel zinvol?

Een enorm aantal vragen, maar deze thema’s spelen nu al volop. Voor diverse klanten denkt vhp human performance mee in deze toekomst. Wij werken uit wat de impact is voor mensen en organisatie, zodat duidelijk is hoe je naar een toekomst kunt groeien met Smart Mobility. Een toekomst waar mensen optimaal aan bijdragen en de techniek de mens maximaal ondersteunt.