in Smart Industry

“Dat kan zo niet langer”, concludeerde Math Dusak een aantal jaren geleden. Math is hoofd van de meldkamer van Sitech Parkservices, de organisatie die verantwoordelijk is voor de calamiteitenbestrijding van het Chemelot-terrein in Geleen.

De crisis te baas in de meldkamer

Op Chemelot zijn veel verschillende typen bedrijven en branches gevestigd: van basischemie tot fijnchemie, van grondstoffen-producerende bedrijven tot bedrijven die nieuwe producten ontwikkelen en van start-ups tot multinationals. “De meldkamer moet bij een calamiteit zo veel acties tegelijk uitvoeren dat het een enorme belasting werd voor de medewerker”, aldus Math Dusak. Hij vroeg vhp human performance mee te denken over de functionaliteit van een ‘crisismaster’, die de centralist maximaal ondersteunt op het belangrijkste moment, namelijk tijdens het begin van een calamiteit.

De meldkamer van Sitech is boven de brandweerkazerne gelokaliseerd. In de meldkamer komen alle alarmen binnen. Tijdens een calamiteit gebruikten de centralisten een tiental systemen om een calamiteit af te handelen.

Realisatie tijdwinst

vhp human performance stelde na diepte-interviews met de centralisten de functionele specificaties op voor één overkoepelende grafische user interface. Deze user interface is de omgeving waar alle handelingen van de centralisten bij elkaar komen. Snel en adequaat handelen zijn de kernwaarden en in de specificaties is de lat hoog gelegd. Bosch Security Systems heeft het systeem gemaakt en geleverd. Bosch heeft een compleet nieuw systeem ontwikkeld rondom de basisprocessen van de meldkamer. De centralist hoeft nu na realisatie niet meer allerlei applicaties te openen of aantekeningen voor rapportages te maken: de Crisismaster presenteert wat de centralist nodig heeft en deze kan direct handelen. Resultaat: pure tijdwinst op cruciale momenten.

Gert Jan de Vries van Bosch kijkt terug op een interessante en uitdagende periode: “Het was een grote stap voor ons, maar het heeft tot een prachtig product geleid. Een dergelijke insteek kan voor veel organisaties nuttig zijn, ook voor Netcentrisch Werken. De samenwerking tussen de partijen heeft tot een prima resultaat geleid.”

Resultaat

Math Dusak is content met het resultaat: “Sinds we de Crisismaster hebben, werken we sneller en hebben we tegelijkertijd betere controle over de bestrijding van de calamiteit. Bovenal leveren we op tijd alle belanghebbenden de juiste informatie. De interface voldoet aan alle verwachtingen.”