in Smart Mobility

De afgelopen decennia is het beroep brugwachter veranderd. Vroeger woonde de brugwachter naast de brug en bediende deze ene brug. De bedienaar kende de brug en omgeving door en door, had een praatje met de schippers en deed zelf eenvoudig onderhoud.

Van brugwachter naar brugoperator

Dit heeft nu veelal plaatsgemaakt voor centrale bediening, waarbij vanuit één centrale meerdere bruggen worden bediend op basis van camerabeelden. De brugwachter is daarmee brugoperator geworden. Een team operators is verantwoordelijk voor de bediening van de bruggen in een bepaald gebied of voor een bepaalde vaarweg.

Van brugoperator naar verkeersmanager

De mogelijkheden van technologie nemen steeds verder toe waardoor mobiliteitssystemen nog slimmer gemaakt kunnen worden. Hierdoor vindt nu een nieuwe transitie plaats; die van brugoperator naar verkeersmanager. Hierbij is de verkeersmanager verantwoordelijk voor de doorstroming van weg- en scheepvaartverkeer, waarbij de bediening van de brug één van de taken is. De centrale wordt dan bijvoorbeeld gebruikt voor de aansturing van verkeer, vervoer, toezicht en veiligheid, waarbij gemeente, provincie en Rijkswaterstaat nauw samenwerken. Programma’s als Beter Benutten en iCentrale zetten de eerste stappen om deze transitie in de praktijk te brengen.

Aandacht voor de rol van de mens

Voor de mens die de bruggen bedient, zijn dit ingrijpende veranderingen. Tijdens de transitie zal er voldoende aandacht moeten zijn voor de rol van de mens, want uiteindelijk zullen zij het werk moeten doen. Daarnaast is het van belang dat de mens een leidende rol behoudt bij verkeersmanagement. Als de technische oplossingen leidend worden, kan dit leiden tot blinde en rigide systemen. De systemen kunnen slechts doen waar ze voor gemaakt zijn, maar kunnen niet reageren op onverwachte situaties. De mens is nodig om de slimme technologie in te zetten om de doorstroming te blijven verbeteren en de veiligheid te garanderen.