Your address will show here +12 34 56 78
Over VHP
Zoals u misschien wel heeft opgemerkt, heeft vhp human performance sinds kort een nieuwe website. Zoals wij onze klanten klaar maken voor de toekomst, gaan wij zelf ook mee met onze tijd. Vandaar dus een gloednieuwe, future proof website die is voorzien van een aantal interessante nieuwe elementen. En dit is nog maar het begin. Stap-voor-stap gaan we website vullen met actueel nieuws en achtergrondartikelen waar onze experts u alles over onze recente, nieuwe en toekomstige ontwikkelingen zullen vertellen. Wilt u iets kwijt over onze nieuwe website of heeft u een klacht? Laat het ons weten via info@vhphp.nl met als onderwerp ‘website’.
0

Smart Mobility

Themamiddag op donderdag 6 april van 12.00-18.00u

Het afgelopen jaar hebben beheerders grote stappen gezet om bediening van bruggen veiliger te maken. Belangrijke thema’s zijn opgepakt, zoals voorlichtingscampagnes voor weggebruikers, scenariotrainingen voor brugoperators en integrale veiligheidsanalyses van de bruggen. Maar blinde vlekken zijn er ook nog steeds. Hoe gaat u bijvoorbeeld om met de competentie-eisen voor brugoperators? Hoe gaan we verder met de cameraopstellingen? En hoe zorgen we ervoor dat we leren van onze fouten?

Na de succesvolle bijeenkomsten van vorig jaar, gaan we over deze onderwerpen graag met u in gesprek op onze themamiddag ‘Oog voor blinde vlekken.’  WOW en vhp human performance hebben hun krachten gebundeld voor een leerzame, inspirerende en energieke themamiddag.

Ons streven blijft nul incidenten in 2020!

Wanneer

Donderdag 6 april 2017

 

Tijd

12.00 – 18.00 uur

 

Plaats

Utrecht

 

Voor wie

Brugbeheerders (beleidsmakers, projectleiders en operationele functionarissen), brugontwerpers, engineers en uitvoerders

 

Kosten

Er worden geen kosten in rekening gebracht

 

Aanmelden

  Klik hier voor meer info en aanmelding

 

0

Smart City
Op 2 november 2016 is de cameratoezichtcentrale van Gemeente Rotterdam officieel geopend door burgemeester Ahmed Aboutaleb. vhp human performance maakte het ontwerp van de ruimte en de werkplekken.

Het ‘oog’
Hoe de mensen in de nieuwe ruimte optimaal zouden gaan samenwerken is in beeld gebracht tijdens interviews en workshops met de eindgebruikers. Door deze gesprekken ontstond de gedachte om de supervisors centraal in de ruimte te plaatsen en de operators in een ovaal hier omheen. Samen vormen ze ‘het oog’, wat meteen een toepasselijke naam voor de ruimte werd. De nieuwe centrale is zeer goed ontvangen door de eindgebruikers.

Trots
TV Rijnmond maakte een korte impressie van de opening. Bekijk hier het filmpje Rotterdam brengt cameratoezicht samen op een plek. Gemeente Rotterdam is met recht erg trots op deze nieuwe cameratoezichtcentrale. En wij met hen!

Heeft u ook vragen over het werken in control rooms of centrales? Neem dan gerust contact op met Marrieke van Geel.
0

Smart Health
Iedereen komt wel eens aan de balie van een ziekenhuis, huisartsenpost of GGD. Misschien heb je je weleens geërgerd wanneer iemand kon meeluisteren toen je je aanmeldde bij de huisarts. Maar heb je je ook weleens afgevraagd waarom de assistente bij de spoedeisende hulp achter glas zit?

Patiënt én medewerkers
Bij de inrichting van ruimtes en systemen speelt niet alleen de gebruikerservaring van de patiënt of bezoeker een rol, maar ook die van de medewerker. Om op een vriendelijke manier de beste zorg te kunnen verlenen, moet de werkomgeving wel zo ingericht zijn, dat de medewerker dit op een prettige en bovenal veilige manier kan doen. En daar komt best wat bij kijken. Infectiepreventie bijvoorbeeld: als jij vermoedt dat je ziek bent, moet het natuurlijk niet zo zijn dat je de assistente ook direct aansteekt als je langskomt.

Afweging
Vaak is hier ook sprake van tegenstrijdige eisen en wensen: het glas bij de balie voorkomt wel bovenstaande, maar is ook minder vriendelijk richting de bezoeker. Een scherm tussen de balies is misschien wel prettig voor jouw privacy, maar zo ziet de medewerker wel minder goed wie er binnenkomt. Steeds moet een afweging gemaakt worden tussen bijvoorbeeld veiligheid en klantvriendelijkheid.

Bekijk het eens van de andere kant
Bij het ontwerpen van systemen en omgevingen proberen wij al deze factoren mee te nemen, voor de mensen aan beide zijden van de balie. Soms kan het daardoor zo zijn dat jij net iets verder moet reiken om je ponskaart aan te geven, zodat de assistente dit iets minder vaak hoeft te doen. Andersom zet hij/zij ook vaak graag een extra stapje voor jou. Mocht iets voor jou als bezoeker dus eens wat minder gebruiksvriendelijk zijn: bekijk het dan eens van de andere kant.

Wil je het ook eens van de andere kant bekijken? Neem gerust contact op met Manon Kühne.
0

Smart Mobility

De afgelopen decennia is het beroep brugwachter veranderd. Vroeger woonde de brugwachter naast de brug en bediende deze ene brug. De bedienaar kende de brug en omgeving door en door, had een praatje met de schippers en deed zelf eenvoudig onderhoud.

Van brugwachter naar brugoperator

Dit heeft nu veelal plaatsgemaakt voor centrale bediening, waarbij vanuit één centrale meerdere bruggen worden bediend op basis van camerabeelden. De brugwachter is daarmee brugoperator geworden. Een team operators is verantwoordelijk voor de bediening van de bruggen in een bepaald gebied of voor een bepaalde vaarweg.

Van brugoperator naar verkeersmanager

De mogelijkheden van technologie nemen steeds verder toe waardoor mobiliteitssystemen nog slimmer gemaakt kunnen worden. Hierdoor vindt nu een nieuwe transitie plaats; die van brugoperator naar verkeersmanager. Hierbij is de verkeersmanager verantwoordelijk voor de doorstroming van weg- en scheepvaartverkeer, waarbij de bediening van de brug één van de taken is. De centrale wordt dan bijvoorbeeld gebruikt voor de aansturing van verkeer, vervoer, toezicht en veiligheid, waarbij gemeente, provincie en Rijkswaterstaat nauw samenwerken. Programma’s als Beter Benutten en iCentrale zetten de eerste stappen om deze transitie in de praktijk te brengen.

Aandacht voor de rol van de mens

Voor de mens die de bruggen bedient, zijn dit ingrijpende veranderingen. Tijdens de transitie zal er voldoende aandacht moeten zijn voor de rol van de mens, want uiteindelijk zullen zij het werk moeten doen. Daarnaast is het van belang dat de mens een leidende rol behoudt bij verkeersmanagement. Als de technische oplossingen leidend worden, kan dit leiden tot blinde en rigide systemen. De systemen kunnen slechts doen waar ze voor gemaakt zijn, maar kunnen niet reageren op onverwachte situaties. De mens is nodig om de slimme technologie in te zetten om de doorstroming te blijven verbeteren en de veiligheid te garanderen.

0

Smart Health
Het is veel in het nieuws: de werkdruk in de zorg is hoog en neemt toe. Niet verwonderlijk als je kijkt naar de veranderingen die gaande zijn. Patiënten worden mondiger en veeleisender. Ziekenhuizen gaan zich steeds verder specialiseren. En er komt steeds meer aandacht voor efficiënter werken, om de kostenontwikkeling het hoofd te bieden. Op de zorg zelf wordt niet bezuinigd, maar wel op de staftaken. Deze verschuiven dan richting de zorgverleners, die het al zo druk hebben.

Kansen
En dan loop je tegen grenzen aan. Werk moet snel en onder tijdsdruk uitgevoerd worden. Digitalisering en nieuwe technieken vragen om andere kennis en competenties. Hulpmiddelen om fysiek zwaar werk lichter te maken worden onder tijdsdruk toch maar even niet gebruikt. Dat is jammer. Wij denken dat nieuwe ontwikkelingen en nieuwe technologieën juist kansen bieden om het werk prettiger te maken.

Rondetafelgesprek
Hierover willen we graag in gesprek. Daarom organiseren we op 9 maart aan het eind van de middag een rondetafelgesprek. Het doel is om met een aantal ziekenhuizen of andere zorgaanbieders de uitdagingen en de ‘best practices’ te delen. Wij zullen laten zien hoe werkbelasting gemeten kan worden. En vooral: hoe je met hele gerichte maatregelen aan de slag kunt om de werkdruk te verlagen.

Wilt u meepraten en meedenken hierover? Dat kan! Stuur ons een mail naar patrickpunte@vhphp.nl. Dan ontvangt u binnenkort een uitnodiging met details (locatie en tijdstip).
0

Smart City, Smart Mobility

Al decennia is er behoefte aan meer en snellere verbindingen over (of onder) het IJ. De grootste behoefte ligt nu bij fietsers en voetgangers, die op de veerpont zijn aangewezen. Deze heeft slechts beperkte capaciteit waardoor soms lange wachttijden ontstaan. De gemeente heeft daarom besloten een brug over het IJ te realiseren. Hierin liggen wel wat uitdagingen, omdat zowel het scheepvaartverkeer als het landverkeer intensief is in dit gebied (zie onderstaande timelapse van het scheepvaartverkeer op het IJ).

Tegenstrijdige eisen en belangen
De grootste uitdaging is dat een dergelijke brug aan veel, mogelijk tegenstrijdige, eisen moet voldoen. De brug moet mooi, veilig, goed geconstrueerd, effectief, duurzaam, eenvoudig in onderhoud zijn én de scheepvaart en het landverkeer mogen er zo min mogelijk hinder van ondervinden. Als het gaat om hinder voor de scheepvaart is de doorvaarthoogte van belang. Hoe hoger, hoe meer schepen er onderdoor kunnen varen, maar hoe meer moeite fietsers zullen hebben om dit hoogteverschil te overbruggen. Waarschijnlijk zal deze hoogte niet voldoende zijn voor alle schepen en zal een deel van de brug open moeten kunnen. Hier ondervindt het landverkeer dan weer hinder van.

Human factor bij beweegbare bruggen
Vanuit vhp performance hebben we veel te maken met beweegbare bruggen. Bij veilige en vlotte bediening van bruggen is van belang dat de Human Factors voldoende aandacht krijgen. Zo zal de bedienaar voldoende zicht op de verkeerssituatie rondom de brug moeten hebben. Maar het moet ook duidelijk zijn voor voetgangers en fietsers wat er van hen wordt verwacht als de brug opengaat. 

Een interessant mobiliteitsprobleem dus. Mijn advies zou zijn om vanaf idee tot en met realisatie alle aspecten zorgvuldig af te wegen en geen concessies te doen als het gaat om de veiligheid.

 

0

Over VHP, Smart Industry
We zien bij onze opdrachtgevers een groeiende aandacht voor Lean Six Sigma. Begrijpelijk, want bij Lean draait het om het verkrijgen van lange termijn rendement en het efficiënt realiseren van bedrijfsdoelstellingen zoals tevreden klanten en medewerkers en betere financiële prestaties.

Het toepassen van Lean vraagt om verandering van organisatie en werkwijze, het kan immers beter. Dit gaat vaak gaat mis omdat er wel veel aandacht is voor kostenbesparing, maar te weinig voor de mensen die Lean moeten gaan werken. Het gevolg is dat de kwaliteit en creativiteit van mensen om te leren, innoveren en te verbeteren niet wordt benut. Terwijl juist in deze tijd, organisaties flexibel moeten inspelen op de snel veranderende marktomstandigheden.

Integrale aanpak
Lean Six Sigma vereist daarom een integrale aanpak, nieuw gedrag en het creëren van omstandigheden waarin mensen kunnen excelleren. Door de kennis en kunde te combineren over Lean Six Sigma, Human Performance en gedragsverandering, zorgen LeanDirect en vhp human performance voor deze integrale aanpak. Dat doen we door multidisciplinaire teams in te zetten met gecertificeerde Black Belts en ervaren specialisten in gedragskunde, organisatiepsychologie, bewegingswetenschap en industrieel ontwerp.

Waardecreatie
Uw medewerkers krijgen tijd om waarde toe te voegen aan uw organisatie. Dit doen we door tijdverslindende processen te vereenvoudigen.

Wij inventariseren samen met u de talenten binnen uw organisatie. Deze talenten geven wij de mogelijkheid om in hun eigen tijd Green of Black Belt te worden zodat zij zelf verbetertrajecten in uw organisatie kunnen doorvoeren. Desgewenst met coaching door onze ervaren experts.

Door de disciplines Lean Six Sigma en Human Factors slim te combineren creëren wij technische en IT omstandigheden die de productiviteit verhogen. Wij onderbouwen vooraf de business case.
0

Smart City
vhp human performance en TriOpSys hebben de handen ineengeslagen om SecuRadar te ontwikkelen. SecuRadar is een softwareapplicatie en werkwijze die beleidsmedewerkers van gemeenten ondersteunen in het ontwikkelen van een goed beeld van de actuele veiligheidssituatie in de wijk of stad. In de softwareapplicatie kunnen alle relevante databronnen die iets kunnen zeggen over de veiligheid worden gekoppeld aan een plattegrond van de gemeente, wijk of buurt. Met deze plattegrond kunnen beleidsmakers op basis van gedegen informatie begrijpen wat er zich in een stad of wijk afspeelt, ontwikkelingen en trends in veiligheid ontdekken.

Security Story Telling
Binnen SecuRadar ontwikkelen wij ook Security Story Telling. Dit is een werkwijze om met een multidisciplinair team te begrijpen wat er in een wijk of stad aan de hand is. Hiermee gebruiken wij de kracht van mensen om patronen te herkennen en nieuwe en onverwachte combinaties van veiligheidsindicatoren te maken. Security Story Telling maakt het mogelijk om bewoners van een wijk te betrekken.

Benut de kracht van technologie en de creativiteit van mensen
De kracht van SecuRadar zit hem in het ondersteunen van de beleidsmedewerkers: informatie verzamelen, analyseren, maatregelen definiëren en evalueren. Veiligheidsbeleid kan hiermee planmatig en transparant worden opgesteld, gebaseerd op feiten en data. SecuRadar helpt de beleidsmedewerkers in het creëren van hypotheses en met het maken van logische koppelingen in data en (data)bronnen. Op basis hiervan kunnen gemeenten gericht beleid maken, passende maatregelen en interventies ontwikkelen en schaarse middelen met zo min mogelijk verspilling inzetten.
0

Smart City, Smart Mobility
Toenemende digitalisering creëert grote hoeveelheden data. Door inzichten die ontstaan door het analyseren van deze data kunnen we ons leven slimmer, beter, duurzamer, aangenamer en veiliger maken. Je moet dan wel goed bedenken welke analyse je gaat maken, en daar vervolgens de juiste conclusies uit trekken.

Zelflerende software

Het analyseproces wordt steeds verder geautomatiseerd doordat de datahoeveelheid én de complexiteit van de analyses toenemen. Software wordt daarom steeds slimmer gemaakt en kan het analyseproces zelf bijsturen. Je kunt je afvragen of in de toekomst hier nog mensen bij nodig zijn.

Als mensen de grip verliezen…

Wij zijn echter van mening dat de mens grip moet blijven houden op dergelijke digitale processen. We moeten blijven begrijpen welke analyses de software maakt en waarom bepaalde conclusies worden getrokken. Het gevaar dat ontstaat wanneer mensen de regie verliezen is pijnlijk duidelijk geworden bij de bankencrisis. Één van de oorzaken was namelijk dat financiële producten zo complex waren geworden dat mensen niet meer snapten wat ze kochten en verkochten.

Inzicht bieden

Stel daarom hoge eisen aan de gebruikersinterface van analysesoftware. Deze moet helder inzicht geven in het analyseproces aan zowel software-engineers als beleidsmedewerkers; welke parameters zijn gebruikt en wat betekenen deze? Maak het daarnaast mogelijk voor mensen om op een intuïtieve manier de parameters te veranderen en maak direct de resultaten daarvan inzichtelijk.

SecuRadar

Vanuit vhp human performance helpen we onze klanten om de menselijk maat niet uit het oog te verliezen door bijvoorbeeld de gebruikersinterface te ontwerpen. Een voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van SecuRadar.
0

PREVIOUS POSTSPage 1 of 4NO NEW POSTS